Ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά, 2016-17

Γράφει ο Παναγιώτης Σπυρίδης

Αναπλ. Καθηγητής Παιδιατρικής

Παναγιώτης Σπυρίδης

Διαβάστηκε 853 φορές

 

 

 

Κοινοποιήσαμε ένα κείμενο στην ομάδα fb των φίλων  της Παιδιατρικής και το ίδιο κείμενο το κοινοποίησα  στους προσωπικούς μου φίλους του fb.

Το κείμενο αυτό αποτελούσε μια αναδημοσίευση του σωματείου «Το Παιδικό Τραύμα» και έδινε οδηγίες για την πρόληψη ατυχημάτων κατά την  προσέλευση, αλλά και την αποχώρηση από το σχολείο,  κυρίως όμως μέσα στις αίθουσες και στα διαλείμματα.

Στην ανακοίνωση εκείνη τονίζαμε ότι είναι πολύ χρήσιμο, σημαντικό θα έλεγα,  να εκπαιδευτούν τουλάχιστον δύο μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (ο ένας υποχρεωτικά να είναι ο γυμναστής ή η γυμνάστρια), σε θέματα ανάνηψης και γενικότερα υποβοήθησης τραυματισμένων παιδιών ή παιδιών που αιφνίδια και χωρίς προηγούμενο τραυματισμό, εμφάνισαν κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας, π.χ απώλεια συνείδησης. Η εκπαίδευση αυτή στις μεθόδους της Καρδιοπνευμονικής Αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ), μπορεί να σώσει ένα παιδί.

Πρόκειται για ένα κεφάλαιο κοινωνικής προστασίας, που στη χώρα μας, σε αντίθεση με άλλες αναπτυγμένες χώρες, είναι σχεδόν άγνωστο, ακόμη και για τους επιφορτισμένους επαγγελματικά με το έργο της μεταφοράς βαρέως πασχόντων από ατύχημα ή κάποια παθολογική κατάσταση.

Το θέμα  που θα μας απασχολήσει παρακάτω, έχει ως κοινό παρονομαστή και πάλι τα παιδιά του σχολείου  αλλά από άλλη οπτική γωνία.

Θα δούμε μαζί, μερικά πρέπει και μερικά δεν πρέπει, στην καθημερινότητα του σχολείου.

ΥΓΕΙΑ

  • Μάθετε στα παιδιά σας ότι σε ποσοστό μεγαλύτερο από 90%, τα βακτηρίδια και οι ιοί ( μικρόβια με μια λέξη), μεταδίδονται με τα χέρια ή με τα σταγονίδια που εκπέμπονται με την ομιλία, το τραγούδι, το φτέρνισμα και το βήχα, με τρόπο που είναι άμεσος (απ’ευθείας μόλυνση) ή και έμμεσος, από αντικείμενα που είναι σε κοινή χρήση.
  • Πρέπει συνεπώς να μάθουν τα παιδιά να πλένουν   τα χέρια τους με σαπούνι ή καλλύτερα με αντισηπτικά υγρά (μίγμα οινοπνεύματος και χλωρεξιδίνης), που περιέχονται  σε ειδικά μαντηλάκια ή σε μορφή γέλης ή υγρού σε μπουκαλάκια, που θα έχουν στην τσάντα τους και θα μάθουν να τα χρησιμοποιούν.
  • Να αποφεύγουν να έρχονται σε επαφή, στο μέτρο του δυνατού, με αντικείμενα που χρησιμοποιούν και άλλα παιδιά,  όπως ποντίκι υπολογιστή, μολύβια, καθώς και πόμολα, επιφάνειες θρανίων, κύπελα νερού κ.α.
  • Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, όταν κάποιο διπλανό παιδί είναι άρρωστο.
  • Τα παιδιά που βήχουν, να εκπαιδευτούν να βήχουν στην έσω επιφάνεια του αγκώνα και όχι στον ελεύθερο αέρα ή στην παλάμη. Τα μικρόβια που αποβάλλονται σε κάθε βήχα ή φτάρνισμα, είναι εκατομμύρια. Όταν βήχουν στην παλάμη, η μεταφορά μικροβίων διά μέσου αντικειμένων, είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Όλα αυτά τα μαθαίνει ένα παιδί σιγά- σιγά. Προσοχή  απαιτείται στον τρόπο εκπαίδευσης, ώστε να μην καταλήξει η εκπαίδευση σε “μικροβιοφοβία”. Δεν πρέπει, δηλαδή,να τα τρομάζουμε.

  • Από τη στιγμή που ένα παιδί θα εμφανίσει ρινική απόφραξη ή καταρροή, αρχίζει να μεταδίδει ιούς και δεν είναι απαραίτητο να ξεκινήσει ο πυρετός για να το κρατήσουμε στο σπίτι. Μάλιστα, στα αρχικά στάδια που ο ιός πολλαπλασιάζεται ταχύτατα, η μετάδοση είναι εντονότερη.
  • Ο χρόνος επώασης, η στιγμή δηλαδή που ένα παιδί θα εμφανίσει συμπτώματα μετά από μόλυνση, είναι μη προβλέψιμος για τις απλές ιογενείς λοιμώξεις, συνήθως όμως κυμαίνεται από 2-3 ημέρες.  Η επώαση είναι γνωστή για τις σημαντικές ιογενείς λοιμώξεις, ιλαρά, ερυθρά παρωτίτιδα, ανεμευλογιά, αυτές όμως με τον εμβολιασμό των μαθητών σπανίζουν.
  • Η επάνοδος του παιδιού στο σχολείο, γίνεται συνήθως όταν είναι ένα ολόκληρο 24ωρο χωρίς πυρετό.
  • Μην χορηγείτε, χωρίς εντολή γιατρού αντιβιοτικά. Δεν επηρεάζεται η μετάδοση του ιού , δεν βραχύνεται η διάρκεια της νόσου και δεν προλαμβάνονται οι επιπλοκές. Ρωτήστε το γιατρό σας, αν χορηγήσει αντιβιοτικό, γιατί σας το δίνει και πως ονομάζεται η αρρώστια που έχει το παιδί σας. Με λίγα λόγια, να γνωρίζετε γιατί απαιτείται η χορήγηση αντιβιοτικού.
  • Στην αρρώστια του παιδιού σας, το πρόβλημα δεν είναι ο πυρετός, αλλά τι είναι αυτό που τον προκαλεί. Μην  τρώτε την ώρα του γιατρού με περιγραφές που σχετίζονται με τον πυρετό, π.χ πόσο αντιπυρετικό δώσατε, πότε το δώσατε, πότε μπορείτε να ξαναδώσετε  και ποιο αντιπυρετικό, αν μπορείτε να το εναλάσσετε με κάποιο άλλο  κ.ά.
  • Ο πυρετός είναι ένας σύμμαχος στην αρρώστια του παιδιού σας.  Δείτε στo paidiatriki.gr τα άρθρα για τον  πυρετό καθώς και το παραμύθι για το ίδιο θέμα.
  • Βρισκόμαστε στις αρχές του Οκτώβρη και πρέπει σύντομα να εμβολιασθούν για τον ιό της γρίπης τα παιδιά αυξημένου κινδύνου. Δείτε το σχετικό άρθρο στη σελίδα,”εμβολιασμός για γρίπη”.
  • Η πολύωρη παρουσία στο σχολείο, που είναι όμοια πολύ συχνά με την πλήρη απασχόληση ενηλίκου εργαζομένου και η αδυναμία του μικρού παιδιού, αλλά και του μεγαλύτερου, να φροντίσει τον εαυτό του, αποτελεί σημαντικό πρόβλημα υγείας. Συνήθως επιστρέφουν στο σπίτι καταπονημένα, πεινασμένα και στεγνά, από πλευράς ενυδάτωσης. Να τους υπενθυμίζετε συνεχώς ότι δεν πρέπει να επιστρέφουν το πρόχειρο γεύμα που τους βάλατε στην τσάντα, καθώς και το μπουκαλάκι των 750 ml νερού.
  • Μην τα αποτρέπετε , να επισκέπτονται τις τουαλέτες του σχολείου, αρκεί στη συνέχεια να πλένουν τα χέρια τους, κάτι που θα τους το μάθετε από τη χρήση της τουαλέτας στο σπίτι.

ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ

Η σχολική τσάντα

Δεν γνωρίζω, αλλά ούτε και θέλω να μάθω, ποιος ή ποιοι σχολικοί εγκέφαλοι είχαν την έμπνευση να ξεκινάει ένα παιδί 7 ετών το πρωϊ από το σπίτι του “μετακομίζοντας” όλη τη σχολική πραμάτεια του, λες και δεν πρόκειται να ξαναγυρίσει. Σακίδια , που μου θυμίζουν τους τελευταίους Υπουργούς επί των οικονομικών της Ελλάδος. Το παιδάκι σέρνει τα βήματά του και πολλές φορές και το φορτίο, σαν υποζύγιο. Άλλοτε πάλι, επιστρατεύεται κάποιο ενήλικο μέλος της οικογένειας, που “εντελώς συμπτωματικά¨, δεν εργάζεται.

Είνα βάρβαρο, εκτός από την πολύ πιθανή βλάβη του μυο-σκελετικού συστήματος.

Φροντίστε , αν σας το επιτρέπουν τα οικονομικά σας και η τοπογραφία (οδόστρωμα) της περιοχής που μένετε, να εφοδιασθείτε με κυλιόμενες τσάντες.

Τι πρέπει να περιέχουν αυτά τα σακκίδια

Δεν θα πρέπει να περιέχουν περισσότερα από τρία τετράδια, 2-3 μικρά βιβλία και μία κασετίνα. Το πρόχειρο γεύμα και το πλαστικό μπουκαλάκι με 750 ml νερού. Όσα από τα βιβλία και τετράδια δεν τα χρειάζονται τα παιδιά για το απογευματινό διάβασμα στο σπίτι, να παραμένουν στο θρανίο με ευθύνη του σχολείου.

Διάφορα

  • Όταν επιστρέψουν στο σπίτι, αφήστε να σας πουν και ακούστε με προσοχή, διάφορα που συνέβησαν στο σχολείο και τους έκαναν εντύπωση.
  • Ανακαλύψετε τρόπους ώστε να ξεκουράζονται μετά την επιστροφή από το σχολείο.
  • Μετά από το απογευματινό διάβασμα, που πρέπει να τελειώνει σύντομα, φροντίστε να παίξουν, αν είναι δυνατον στην αυλή,  σε κάποιο άλλο ασφαλή χώρο ή στην πιλοτή και αν είναι δυνατόν , μαζί με άλλα παιδιά. Αφήστε τα να βρουν μόνα τους το παιχνίδι που θα παίξουν και μην περεμβαίνετε.
  • Κρατήστε τα μακριά από παιχνίδια γραφείου, με i-pad, i-phon, υπολογιστές ή οτιδήποτε άλλο που τους στερεί την κίνηση και κυρίως τα κρατάει μακριά από την επικοινωνία.
  • Διαβάζετε συχνά, ώστε να σας βλέπουν και να σας μιμούνται, όταν ξεκουράζονται. Μην τα διακόπτετε όταν μιλούν. Αφήστε τα να τελειώσουν. Το παράδειγμα σας το δίνουν τα βρέφη των 2-3 μηνών, που μόλις σταματήσετε να τους μιλάτε, αρχίζουν να πλαταγίζουν τα χείλη τους και να κάνουν γκριμάτσες, σαν να έχουν πάρει το λόγο.
  • Μην τα καθηλώνετε  με στερεότυπες (χωρίς ποικιλία) ασχολίες, όλες τις ώρες του Σαββατοκύριακου. Δώστε ποικιλία στη ζωή τους και στις εμπειρίες τους.
  • Δείχνετε το σωστό με τις πράξεις σας και όχι με λόγια.
  • Όταν συναντήσετε ένα παιδάκι η πρώτη ερώτηση είναι:Πως σε λένε; Το παιδάκι λέει το όνομά του με κάποια συστολή και συνήθως εσείς το επαναλαμβάνετε λάθος.

Μέχρι εδώ σχετικά καλά….

Εκείνη τη δεύτερη ερώτηση όταν είναι αγόρι: “Με ποια ομάδα είσαι;;;” είναι ανάγκη να την κάνετε;  Είναι σαν να του λέτε ότι πρέπει οπωσδήποτε να είναι οπαδός  μιας Ανώνυμης Εταιρείας , με «ηθικοπλαστικό χαρακτήρα».

 

Δεν γνωρίζω, αλλά ούτε και θέλω να μάθω, ποιος ή ποιοι σχολικοί εγκέφαλοι είχαν την έμπνευση να ξεκινάει ένα παιδί 7 ετών το πρωϊ από το σπίτι του “μετακομίζοντας” όλη τη σχολική πραμάτεια του, λες και δεν πρόκειται να ξαναγυρίσει…

δημοφιλη αρθρα

ειδατε προσφατα